Panasonic DMP-BD843 Blu-Ray Afspiller (En slags anmeldelse...)

English

[linkstandalone]

Jeg troede aldrig, at jeg nogensinde skulle købe en standalone Blu-Ray afspiller, men her er den, og jeg elsker den. Jeg købte den for nogle måneder siden for visse grunde som jeg vil uddybe senere, men det har virkeligt forbedret selve "film-oplevelsen". Men inden at jeg begynder at snakke om selve afspilleren, så vil jeg gerne diskutere, hvad formålet med købet er (og en lille smule omkring mine standarder for at se traditionelt underholdning).

Det Store Bøvl For en PAL Film-seer (Et skrål)

For de fleste mennesker, så er den letteste måde at se en film på at tænde for fjerneren på en fredagaften, tage i biffen, eller at finde en film på Netflix/Hulu/HBO Max/hvad ellers streaming service, som du bruger. Det bliver dog ikke mig. Jeg vil med stor vilje kæmpe igennem ulejigheden for at være total specifik, når det kommer til at se en film. Det er måske en obsessiv-kompulsiv måde at gøre tingene på, men jeg er alt for at finde og få den bedste og mest optimale udgave af en film. Dog er det ikke altid let og kan endda være meningsløst, hvis du ser det på den måde. Men jeg har mine grunde:

For det første, så fortrækker jeg fysisk medier. Der er en masse grunde for det, men hovedpunktet er, at jeg for det meste ikke kan finde de slags film, som jeg vil se, på nogen af disse streaming servicer. Når jeg søger efter en bestemt film, så er resultaterne mest film, som er ""relateret" til den, som jeg prøve at finde. Selv hvis jeg finder filmen på disse servicer, så har jeg måske kun en begrænset tidsperiode, inden filmen forsvinder igen. Streamingkvaliteten kan også blive et turnoff, hvis internettet ikke altid er jævn. Desuden kan filmene der enten blive redigeret/lavet om på, udgivet i en anden forskellig version og/eller ikke inkludere bonusmateriale.

Hva' så, din boomer? Sku' da bare købe billige DVD'er og torrent lortet.

Tja........ nej. Jeg indser dog nu, at jeg opfører mig som en boomer (Imponerende for en 21-årige, ikke?). Men DVD'er er for det meste personligt bandlyst, pga. den forfærdelige PAL overførsel for film.

(Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke en ekspert på dette emne, så jeg kan måske få noget (eller det meste) teknisk info forkert). Hvis du ikke ved, så bruger/brugte europæere og australiere (og sikkert nogle andre nationer) 576i opløsningen (PAL formattet) for TV og hjemme brug i modsætning til 480i opløsningen (NTSC formattet). De fleste film bliver optaget i 24 billeder per sekund. Det skal dog blive kopieret og konverteret for et TV-venlig format. Jeg vil referrer til denne side, som forklarer konverteringsprocessen bedre, men basically betyder det, at film i PAL formattet vil have en 4% speedup, hvilket gør, at den bliver afspillet 4% hurtigere. Den uheldige bivirkning af dette er, at lyden også bliver pårørt af det og ender med at have en 4% højere pitch. For en musik lytter med et trænet øre, så går det mig virkelig på nerverne. Når først du har hørt forskellen, så kan være ret svært at ignorere, og det nedgører typisk oplevelsen for mig. Nogle DVD'er, f.eks. musikvideoer, har deres pitch justeret ned til det normale niveau, men de fleste kommercielle film have not been gone the extra mile to do so. Derfor fortrækker jeg normalt Blu-Rays, da 1080p er nu en global standard og ikke har de samme konverteringsproblemer, som NTSC og PAL har, men selv det er ingenting i forhold til den mest irriterende problem overhovedt:

Regionalkoder

Det som får folk til at løbe væk fra Blu-Rays og hen imod torrents. Lyseslukkeren for alle filmsamlere*. Jeg behøver ikke at sige meget her, udover at jeg fortrækker at se videodiske på TV'et i stedet for computeren og det bliver dermed en lidt dyrere og sværere buk at komme over. Sådan er det bare, når visse film kun er udgivet eller har bedre udgivelser i visse regioner (Se også, Discotek og Shout Factory udgivelser. Eksklusivt i USA).

Nå, men......anmeldelse?

Jep. Denne ting er fantastisk. En opgradering til min lille underholdningscenter, som var lidt uventet, da jeg fik den. Afspilleren selv er overraskende let. Ikke fordi at jeg havde forventet, at den skulle være tung ligesom en VHS maskine, men det er en lille ting, som jeg dog ikke var forberedt på. Et eksempel på hvor langt teknologi har kommet med noget mindre bagage. Blu-Rays bliver spillet vel. Det samme går for DVD'er, som er forbedret med HDMI. Billedkvalitet er, hvad du forventer alle BD-afspillere til at gøre ordentligt, og denne afspiller kører samme historie.

Når vi snakker om regionsfri, så er det så dejligt at se, hvad du vil på fjerneren. DVD'er er relativ fremadrettet, i modsætning til Blu-Rays, hvor BD regionalkoder skal blive valgt med fjernbetjeningen, før du putter disken ind. Ikke det store bøvl, men denne hack betyder også, at pga. dens custom firmware, så kommer denne her ikke på internetet. Eller måske kan den. Jeg ved det ikke. Jeg vil ikke køre risikoen og måske fjene regionsfri-hacken, pga. en forbandet uforventet firmware opdatering. Ikke at den har brug for det, når man tænker på de multimedia evner, som den nu har. Udover at blive til min primær CD-afspiller, så er dens codec support for USB-medie monumental og samtidige dabber på de triste boomer PS3 og PS4 konsolller. Jeg havde succes med at afspille enhver testfiler på afspilleren, som jeg havde til rådighed. Videofiler med undertekster virker, dog ikke så godt, hvis der er en scene med en top og under undertekst, der kører i forskellige intervaller. Der vil kun underteksten på bunden vise sig. Lidt irriterende, men ikke noget altødelæggende i min mening.

Den eneste rigtig form for kritik, som jeg har, er med selve fjernbetjening. Den er ok, men jeg ønsker bare, at den ikke havde en internet og en Netflix knap i stedet for en normal undertekst-knap. Jeg kan sådan set godt forstå inklusionen af en (indtil videre urørt) Netflix knap, men hvorfor internet? Var en fysisk genvej nødvendig? Hvorfor ikke have en knap for undertekster i stedet for, at man hver gang skal gå igennem indstillinger for at slå dem til, når det er nødvendigt? Plus, de øverste TV knapper gør ingenting. Nederen.

Så opsummeringen er, at afspilleren er en gud boi, PAL DVD'er er lårt, regionalkoder er nogen bitches, og det er livet også.

*Og latterige failbook sider og andre, som synes, at folk ikke har en rettighed til at have adgang til enhver form for medie og skal være bag ophavsrettens- og regionalkodernesvægge, burde virkelig holde deres KÆFT. Jeg er ikke en, der gør det ofte, men piratkopiering kan generere interesse i forskellige medier, som du sikkert ikke har hørt om, og dermed finde et nyt publikum. Hvis du kan lide, hvad du vil, så hellere end gerne støt det, men jeg forstår dig godt, hvis tilgængeligheden er lav og prisen er noget højere, end det man vil betale for.

Originalt udgivet på engelsk, torsdag, d. 29 Dec 2022 17:01:00 +0100
Dansk oversættelse udgivet, onsdag, d. 19 Jul 2023 17:30:00 +0100